Saturday, May 15, 2010

Malam di Kapal Berlabuh

Hasil jam 2 - 6 pagi di Kapal Berlabuh

Trip kali ini saya bersama Fadzli dan kawan dia yang ada bot dari bertolak dari Kg. Pelakat Sipitang jam 11.00 malam. Menunggu umpan udang hidup dari nelayan yang memukat di sekitar perairan Sipitang. Destinasi pertama kali ialah Lawa-lawa Papan. Kegelapan malam dan kurang pengalaman malam di laut menyebabkan kami tidak menemui lawa-lawa tersebut sehingga kami tersasar terus ke kawasan kapal-kapal berlabuh.

Angin bertiup pada malam tu menyebabkan laut sedikit berombak turut menyukarkan pergerakan kami. Setelah 3 kali tersilap tuju kapal, akhirnya kami berjumpa kapal yang dicari sekitar jam 2 pagi dan memulakan acara memancing dalam keadaan berombak. Hasilnya, hanya 4 ekor jenahak skala 0.5 - 1kg dinaikkan.


Fadzli, boatman kedua mencari kapal lain yang berpotensi.

Jam 6 pagi, apabila keadaan mula terang, ombak pun beransur perlahan. Kami mencari lagi manatau ada lagi kapal-kapal lain yang menjadi lubuk ikan merah. Lebih daripada 5 buah kapal yang kami cuba, tetapi tiada jawapan diterima. Sambil mencari kapal, kami juga trolling. Terlihat juga beberapa ekor tenggiri yang berlompatan di sekitar, tetapi tiada yang sudi menyambar gewang yang ditunda.

Tuan punya bot, berlatar belakangkan antara kapal yang dicuba dan Pulau Labuan.

Pencarian kami sampai ke kapal-kapal berlabuh di berhampiran Pulau Daat dan Labuan. Akhirnya, kami balik semula ke kapal berlabuh yang kami duga pada malamnya.

Hasil keseluruhan.. Hanya mendapat 1 ekor ikan merah pada siangnya.

Alhamdulillah, setelah hampa pada trip yang minggu lepas, kali ni merasa juga tarikan jenahak dan ikan merah. Dan yang lebih manis, 4 ekor daripada hasil keseluruhan dinaikkan oleh saya. Walaubagaimanpun, lepas ni kena mencari lubuk lain lagilah. Macam kurang berhasil sudah di kapal ni..

No comments:

Post a Comment