Sunday, April 25, 2010

Bintuka - Bangkuduan - Kapal Berlabuh

"Umpan besar sangatlah Haji.." kepala jak kena penggal..

Trip kali ke Bintuka pada 24 April 2010, saya bersama Jep menaiki bot sewa Hj Kumit. Bertolak seawal jam 6 pagi. Menduga Lubuk Selunsung C Jep. Hanya beberapa ekor sembilang dan anak tetanda yang dinaikkan..

Jam 8.30 pagi bertolak ke Kuala Bangkuduan.. Sampai jak di sana saya terlihat kapal berlabuh yang saya kunjungi minggu lepas. Jep menanggarkan perjalanan ke sana dalam 20 minit.. So, apalagi.. umpan pun besar, minyak pun banyak.. pecutlah..

Memang macam minggu lepas jugalah.. Sampai jak umpan di dasar, terus kena sambar.. Cuma agak susah hook up, mungkin disebabkan oleh umpan yang terlalu besar..

2 ekor tetanda saiz 1 kg yg saya tewaskan..
Tarik joran satu, ampaikan. Kemudian kena tarik lagi joran yang satu. Puas hati..

Kami memancing di sana dari jam 10 sampai jam 12 tengahari jak.. Ombak pun makin kuat dan menghempaskan bot kami ke kapal. Apalagi, baliklah ke sungai. 4 ekor jak kami dapat di sana.

Antara hasil hari tu.. gambar kabur. handphone baru keluar dari ice box. Hujan lebat geng.

Antara kapal-kapal yang berlabuh diperairan Sipitang - Labuan..
Kena rajin mecarilah. Ada di antaranya yang menjadi tempat ikan melepak.. Hehe..

Setelah melihat, kapal berlabuh lebih memuaskan daripada Sg. Bintuka, dengan ini saya mengambil keputusan untuk merehatkan diri dulu dari trip Bintuka. Insya Allah, pertengahan bulan 5 nanti akan kembali lagi ke kapal berlabuh dan mencuba teknik berhanyut..

No comments:

Post a Comment