Sunday, December 20, 2009

Trip Pertama ke Bintuka


Setelah beberapa kali di ajak ke Bintuka oleh Jepp (Birasku), aku tidak berkesempatan.. Akhirnya, pada 9.8.2009 merupakan trip pertama ku ke Bintuka, bersama dengan kawan sekampung; Jepp, Jefry, Sufry dan Ahim. Trip pertama tidak berapa menjadi, maklumlah, belum tau lubuk lagi.. jalan keluar ke muara dan balik ke jeti hj. kumit pun masih tercari-cari..

Setelah tidak berpuashati dengan trip pertama, satu lagi trip di atur bersama Jepp dan Ah Kai (kawan dr Site Smk Sindumin) pada 16.08.2009. Trip kali ni, Ah Kai mo mencuba teknik trolling, jadi saya pun belajar jugalah..

Alu-alu ni merupakan hasil pertama ku trolling.. dan juga hasil tunggal kami trolling pada hari tu..

Setelah tidak berhasil dengan trolling, kami pun membottom lah.. hari tu, kami terjumpa Lubuk Kerapu Batang.. Kalau ke kuala, mesti kami menyinggah di Lubuk ni. dan tidak pernah menghampakan.. kadang-kadang ada juga spesies lain yang kami dapat di sini, antaranya tetanda, pari, dan ungah..

Kerapu pertamaku hari tu..


Ni antara hasil yang kami perolehi pada trip 16.08.2009 tu..


Trip ketigaku ke Bintuka, pada 31.08.2009. Hari Merdeka dan Puasa.. Seksa memancing time puasa ni. Rasa menyesal pun ada. Nasib baiklah, hari tu aku dapat ikan pari seberat 5kg.. Dan ini merupakan rekod peribadiku yang pertama, ikan terbesar.. hehe.. Dapat di Lubuk kerapu tu juga..

Terus 3 trip dalam masa satu bulan.. kira dah jatuh cinta ngan Bintuka sudah ni. Bukannya apa, sg. bintuka ni, kira menarik jugalah tuk kaki pancing yang baru berjinak-jinak dengan dunia memancing ni, seperti aku ni;
1. Kos trip yang berpatutan.. Lebih kurang RM 120 - RM 150, bahagi dengan ahli trip.. Bolehlah RM 30 - RM 40 seorang.
2. Jarak yang, bolehlah.. lebih kurang 80 km dari Sipitang, lebih kurang sejam memandu..
3. Bebas daripada mabuk laut..
4. Hasilnya boleh tahan, cuma kena rajinlah mencari lubuk..

Lepas ni, ada lagi trip ke Bintuka.. nantikan..

2 comments:

  1. Lokasi bintuka ni klu dari beaufort di mana jalannya

    ReplyDelete
  2. Lokasi bintuka ni klu dari beaufort di mana jalannya

    ReplyDelete